Home / Gulf / Dh5,000 fine, jail for begging in UAE

Dh5,000 fine, jail for begging in UAE

Print Friendly, PDF & Email

Dubai: Authorities are maintaining a firm stance against begging and called on residents not to fall for scams that take advantage of people’s kind nature, especially during the month of Ramadan.

The provisions of Federal Law No. 9 of 2018 states that those found guilty of begging will be penalised with a Dh5,000 fine and a three-month jail term.

The law also states that those who run organised, mafia-like criminal groups of beggars will face a fine of not less than Dh100,000 and a jail term of not less than six months.

To raise awareness against aiding beggars in the UAE, the Public Prosecution in Dubai took to Twitter at the start of Ramadan to deter residents from handing out cash and issued a reminder that begging is categorised as a criminal activity.

The public prosecution advised residents that beggars exploit others, and pointed out that begging threatens the stability of society.

“Be careful to where you give your charities as most of it reach to those who don’t deserve it,” said the tweet, accompanied with the Arabic hashtag #Ramadan.

Police across the emirates have launched their own respective campaigns against illegal begging, and stressed that public donations must be made through authorised charities in the country.

In an awareness message, Sharjah Police warned residents against the many dangers related to begging, which include theft, criminal trespassing, sexual harassment, and indulging in vices.

“Part of the scam carried out by organised gangs include using children as beggars, as well as those who are sick and people of determination, in order to trick and exploit residents into giving away money,” said police.

View this post on Instagram

شرطة الشارقة تطلق حملة #كافح_التسول_وساعد_من_يستحق خلال الشهر الفضيل أطلقت القيادة العامة لشرطة الشارقة حملة توعوية تستمر طيلة أيام شهر رمضان المبارك تحت عنوان "كافح التسول وساعد من يستحق"، بهدف الحد من ظاهرة التسول التي تظهر على السطح مع حلول الشهر الكريم، مستهدفة بذلك كافة الأسواق والمراكز التجارية والأماكن التي يتوقع تواجد المتسولين فيها في كافة مدن إمارة الشارقة، وتوزيع مطويات خاصة بأهداف الحملة بعدة لغات "العربية، والانجليزية، والأوردية" على تلك المحلات، حيث تكثر ظاهرة التسول، وينتشر المتسولون في الأماكن السكنية، وأمام المساجد، وفي الأسواق العامة وغيرها من الأماكن، مستغلين بذلك أيام الشهر الفضيل باستجداء مشاعر الصائمين والحصول على أموالهم . ويرتبط التسول بالكثير من المخاطر التي تهدد أمن المجتمع وحياة وممتلكات أفراده، وتسيء إلى صورة الدولة، وتشوه مظهرها الحضاري، نتيجة للمخاطر التي ترتبط بالتسول، ومنها على سبيل المثال ارتكاب بعض الجرائم كالسرقة، والتعدي الجنائي، وأحياناً هتك العرض، والتحريض على الفجور، وكذلك استغلال المتسولين للأطفال، وبعض المرضى وذوي العاهات في تنفيذ حيلهم وتحقيق مكاسبهم غير المشروعة عبر التسول واستعطاف الآخرين، إلى جانب تعريض النفس البشرية للذل نتيجة امتهان التسول، وهو ما يتنافى مع قيم ديننا الحنيف الذي يدعونا إلى الحفاظ عليها وعدم تعريضها إلى ما يهينها . ودعت القيادة العامة العامة لشرطة الشارقة أفراد المجتمع من الوقوع كضحية في براثن المتسولين، وذلك بعدم الاستجابة لاستجدائهم، أو التعامل معهم بمشاعر الشفقة والعطف على مظهرهم، ومساعدة أجهزة الشرطة بالإبلاغ الفوري عن أي متسول يتم رصده أمام مسجد، أو في حي من الأحياء، أو الطريق العام، أو في أي مكان يحاول فيه ارتكاب جريمة التسول على الرقم المجاني (901) أو (80040) الخاصين بغرفة العمليات بشرطة الشارقة. وأهابت شرطة الشارقة بأفراد المجتمع بضرورة المساهمة الإيجابية مع الأجهزة الأمنية في الحد من ظاهرة التسول، وذلك من خلال التبرع بأموال صدقاتهم إلى الهيئات والجمعيات الخيرية، حتى يضمنوا وصولها لمستحقيها من الفقراء والمحتاجين، وألا يكونوا سبباً في انتشار الجرائم التي يرتكبها المتسولون من استغلال الأطفال أو السرقة أو غيرها من الجرائم التي يرتكبونها تحت غطاء التسول. #شرطة_الشارقة #الإعلام _الأمني #أخبار _شرطة_الشارقة #رمضان_كريم #أمان_يا_رمضان #shjpolice

A post shared by شرطة الشارقة (@shjpolice) on

The General Directorate of Sharjah Police urged the public not to respond to beggars’ demands, or show any feelings of pity and compassion based on their appearance.

Beggars who are spotted in front of a mosque, wandering in a neighborhood, or begging anywhere in public, should be immediately reported to police on the toll-free number 901.

Source: Khaleej Times

x

Check Also

UAE issues advisory for those travelling to Thailand

The Embassy of the United Arab Emirates in Bangkok, Thailand, has warned ...